tjitskembuis.reismee.nl

Aankomstdag en dag 1

Lieve allemaal,

Terug van weggeweest ! Dit keer in een heel ander deel van de wereld: St. Petersburg in Rusland!

Met mijn studieveriging ben ik deze week in de stad St. Petersburg in het land van onze gezellig Putin. Hier gaan we vooral naar musea en lezingen (jaja STUDIEreis! ;) ) maar ook gezellig eten en uit in de voor ons nieuwe stad. Ik ben erg benieuwd naar de stad, omdat ik buiten de EU alleen nog maar in Azië ben geweest en ontzettend benieuwd ben naar de cultuur! Het is maar ongeveer 3 uur vliegen, dus ook dat is een wereld van verschil met de reis naar Sri Lanka...

Omdat we gisteren niet zo heel veel gedaan hebben zal ik het kort houden en vooral over vandaag vertellen!

08-04-2017:

Om 8 uur moesten we verzamelen op het vliegveld, om pas om half 1 te vertrekken. Een beetje vervelend, maar zeker niet onnodig met een groep van 40 man. Veertig studenten zelfs! Na weer een nieuw deel van Schiphol te hebben ontdekt begonnen we in een klein vliegtuig waarvan wij met z'n 40en bijna een derde van de zitplaatsen bezet hielden, aan de vliegtocht naar Rusland. Zo'n drie sodoku's verder kwamen we aan in St. Petersburg op het Pulkovo vliegveld. Hier werden we opgewacht door een hippie met felle kleren en een basketbal, die ons begeleiden naar de bus die ons naar ons hostel zou brengen. Zo'n 20 minuten verder en de eerste impressies van het land rijker, kwamen we aan in ons hostel. De gastheer was heel erg vriendelijk, en de eerste sinds de landing die enigszins Engels sprak. Dat was mooi wat de trek sloeg nogal in en hij wist waar je wat kon eten. Natuurlijk moesten eerste de nodige dingen gebeuren, zoals het pinnen van duizenden Roebels (1 euro= zo'n 60 roebel) en het kopen van water, wat je hier niet uit de kraan kan drinken. Die avond begon onze eerste activiteit, en dat was zoals een echte studievereniging betaamt, een kroegentocht door de nieuwe omgeving. Dit was heel erg leuk en een goede manier om de groep te leren kennen, maar voor mij niet genoeg om (zoals de meeste van de groep) tot 0600 in de stad te blijven hangen en ook deze nacht maar 3 uurtjes te slapen... De volgende morgen moesten we namelijk (voor een student) vroeg op, want de stadswandeling was gepland om exact half 11.

09-04-2017

-Maar, we zijn studenten dus ik denk dat we rond een uur of 12 compleet waren en voorzien van alle benodigdheden, zoals een gevulde maag en een sjaal voor de vrouwen. Het eerste gebouw wat we namelijk bezochten was een gigantisch gebouw in dezelfde straat van ons hostel, dat als kerk fungeert. (zie foto) Hierin was een mis bezig, volgens sommigen vanwege de week voor pasen, volgens anders omdat het eerste zondag is na de aanslag in de metro. In ieder geval was het druk bezocht , en indrukwekkend om bij te wonen.
Nog veel indrukwekkend was het gebouw waar iedereen aan denkt als men aan St. Petersburg denkt, en wat als je goed kijkt ook op onze studiereis truien afgebeeld staat... De kerk van de Verlosser op het Bloed, ofwel ???? ????? ?? ????? , ;). Deze kerk is gebouwd op de exacte plaats waar Alexander de Groot in 1881. Hierna is een prijsopdracht uitgegaan, degene die het mooiste ontwerp maakte, zijn gebouw werd gebouwd. En wij snappen wel waarom! Jij nog niet? Check de foto's.. Na hier ongeveer duizend foto's te hebben gemaakt zijn we doorgelopen en hebben we door onze begeleider met een stadsboekje uitgelegd gekregen waarom de stad een gracht en allemaal bruggen heeft : de tsaar was gek op Amsterdam, en wilde dit graag in zijn eigen stad namaken. Wij zijn trots. :D We zijn langs de rivier de Neva gelopen, met allemaal mooie gebouwen en een grote gevangenis aan de overkant, om zo te eindigen op het Paleisplein (????????? ???????; Dvortsovaja plosjtsjad) . Wat een prachtige plek.. Aan het paleisplein staat de Hermitage in het mintgroen en een gigantisch paleis dat het winterpaleis wordt genoemd. Boven op het paleis staat een standbeeld dat mij meteen deed denken aan de arc de triomph, maar blijkbaar min of meer een kopie is van een standbeeld dat in Berlijn staat. Het was in ieder geval erg mooi. Ook staat op het plein een monument ter ere van Alexander I, en nog meer indrukwekkende gebouwen. Waarmee ik trouwens niet wil zeggen dat alle gebouwen in St. Petersburg indrukwekkend zijn... De algemene sfeer van de stad is echt somber en grijs, en dit zie je terug in de mensen. De sfeer is bijna deprimerend te noemen en naast de belangrijke gebouwen is de stad niet heel indrukwekkend.

Later die middag zijn we nog naar het Stroganoff museum geweest, wat wel weer echt super mooi was. Dit museum was ooit het thuis van een hele rijke familie, dat veel romeinse munten en griekse schoonheden verzamelden. Veel van deze verzameling is geveild, maar er was nog iets van over om te zien in het museum. Maar het echt indrukwekkende, waren de plafonds waarin zich de mooiste figuren bevonden gemaakt van felle kleuren en bladgoud. Ook hingen er veel schilderijen en was elk hoekje van de kamer tot in detail versierd, en prachtig! Hier hebben we de gekke toeristen uitgehangen, die foto's maken van de deur in plaats van de kunst en die de abstracte kunst mooier vinden dat de schilderijen van belangrijke mensen. Wat wel jammer is, dat alles hier 9 van de 10 keer alleen in het Russisch vermeld staat, dus op het moment dat je daadwerkelijk geïnteresseerd bent in een schilderij en je wilt er iets over weten, dan heb je pech want het personeel dat ons vanuit elk hoekje van elke kamer nauwlettend in de gaten houdt verstaat en spreek ook geen woord Engels. Weer buiten gekomen zijn sommige mensen nog naar een ander paleis geweest, ik ben terug naar het hostel gegaan omdat ik bijna onderdoor ging aan de rugpijn die mijn veel te veel gebruikte berenmatras mij cadeau had gegeven. Morgen weer een dag! S'avonds zijn we gaan eten bij een soort lopend buffet, La Place achtig restaurant, wat niet echt aan te raden was, maar wel snelle service (de dag ervoor hadden mensen twee uur op hun pizza moeten worden). S'avonds hebben we het rustig aan gedaan om morgen weer fris te zijn voor de tweede lange dag !!

562 566 570 578 580 587 593 598 600 601 602 604 606

tienke

Wat een mooi verhaal weer! Geniet van de cultuur daar, zo anders als Azië